Dieta

Jak wzmocnić odporność organizmu? Przygotuj się na jesień i zimę!

• Zakładki: 34


Początek jesieni to początek typowych dla tej pory roku infekcji. Przeziębienia i grypa dopadają nas z różnych powodów, a często sami utrudniamy naszemu organizmowi walkę z drobnoustrojami. Jak wzmocnić odporność organizmu, by jesienią i zimą nie chorować i nie czuć się osłabionym?

Dieta a odporność organizmu

Twoja odporność w dużej mierze uzależniona jest od tego, jak się odżywiasz. Najlepsza dieta to zbilansowana dieta, czyli różnorodna, dostarczająca wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Warto jeść różne rodzaje mięsa (drób, wołowina, wieprzowina) i przede wszystkim ryby. Razowe pieczywo jest źródłem błonnika i kwasu foliowego, a owoce i warzywa to najlepsze źródła witamin.

Organizm, aby samodzielnie się bronić przed chorobami, potrzebuje probiotyków. Możesz dostarczyć je wraz z pożywieniem. Jedz kiszone (ale nie kwaszone!) ogórki i kapustę kiszoną, włącz do diety jogurty naturalne, a gdy dodasz do nich ulubione owoce, otrzymasz pyszny owocowy jogurt bez dodatku cukru.

Ruch na świeżym powietrzu i aktywność fizyczna

Z pewnością nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem informacja, że ruch na świeżym powietrzu sprzyja rozwojowi odporności. Staraj się codziennie wyjść na krótki spacer. Nie masz motywacji, brakuje Ci czasu? Wysiądź przystanek wcześniej i wróć z pracy do domu pieszo. Do pokonywania dłuższych dystansów może zdyscyplinuje Cię krokomierz. Wiesz, że każdy dorosły człowiek powinien w ciągu dnia pokonywać 10 tysięcy kroków? Aby to realizować, powinieneś chodzić co najmniej 7km dziennie.

Spacery to minimum aktywności, ale warto dołączyć do niej nieco intensywniejszy wysiłek. Najlepiej to ze sobą połączyć i spacery zamienić na jogging, nordic walking, rolki czy rower. Jednak nie zawsze pogoda sprzyja uprawianiu sportów na dworze. Jeśli pada, lepiej wybrać spacer – kalosze i parasolka skutecznie uchronią nas przed zmoknięciem. Jeśli alerty antysmogowe ostrzegają o złej jakości powietrza, na spacer udajmy się do lasu lub parku.

Nie rezygnuj ze sportu całkowicie. Nie lubisz intensywnego wysiłku? Zacznij uprawiać jogę lub ćwiczenia izometryczne. Możesz zapisać się na siłownię lub ćwiczyć z popularnymi trenerami w domu. Doskonałym wyborem będzie także basen – przy okazji korzystaj z sauny, jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
410 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.